Найпопулярніші шахрайські схеми в інтернеті – як захистити свої гроші?
З початку війни в інтернеті з’явились нові шахрайські схеми. Як їх уникнути?
НАЙПОПУЛЯРНІШІ СХЕМИ ШАХРАЇВ
1. Знайома людина просить позичити грошей в особистому повідомленні в месенджері (соціальні мережі), це може бути хтось, із ким ви давно не спілкуєтесь.
Що робити
Зв’язатися з людиною телефоном, поштою, іншим месенджером і запитати про повідомлення. Якщо людина не надсилала повідомлення:
- розповісти, що її акаунт зламали,
- порадити змінити пароль до месенджера та ввімкнути двофакторну автентифікацію,
- попросити повідомити про інцидент Кіберполіцію та CERT-UA.
2. Повідомлення в месенджері або пост у соцмережах про надання фінансової допомоги, яку може отримати будь-хто. Гроші пропонують нібито від імені державних, міжнародних установ або банків. Повідомлення містить посилання на чат-бот або сайт, де можна дізнатись додаткову інформацію.
Що робити
- отримувати інформацію, особливо з приводу фінансових виплат, лише з офіційних джерел,
- не переходити за сумнівними посиланнями,
- не повідомляти конфіденційної інформації стороннім (дані картки, логін та паролі до онлайн-банкінгу),
- якщо ж особисту (персональну) інформацію розголошено, звернутись до банку та заблокувати картку,
- у разі підозри шахрайських дій – негайно повідомити у поліцію.
3. Повідомлення про евакуаційний рейс за умови передплати.
Що робити
- перевіряти інформацію,
- про евакуаційні рейси, гуманітарні коридори необхідно дізнаватися тільки на офіційних ресурсах,
- якщо можливо, обирати післяплату евакуаційних перевезень,
- у разі, якщо ви постраждали від шахрайських дій, заповніть форму за посиланням.
4. Продаж в інтернеті неіснуючих товарів за передплатою.
Що робити
- купуйте та сплачуйте лише на перевірених сайтах, у разі сумнівів, надайте перевагу післяплаті,
- для онлайн-шопінгу відкрийте віртуальну картку і переказуйте на неї лише суму, необхідну для оплати,
- не повідомляйте нікому термін дії картки, CVV та PIN-код,
- у разі купівлі на платформі оголошень обговорюйте деталі угоди тільки в чаті цієї платформи та не переходьте у сторонні месенджери,
- перевіряйте правильність назви необхідного сайту: один непомітний символ на панелі адреси може означати, що ви потрапили на фейковий ресурс.
5. Псевдопокупець запитує реквізити картки для оплати за товар на дошці оголошень і називає час здійснення переказу. У зазначений час його напарник під виглядом працівника служби безпеки банку телефонує і повідомляє, що для зарахування грошей необхідно активувати платіжну картку. Він диктує реквізити підконтрольних рахунків, видаючи їх за коди активації картки.
Що робити
- не повідомляйте стороннім даних картки або даних, що можуть бути використані для підтвердження платежів,
- не виконуйте жодних операцій з “верифікації” карти,
- у разі сумнівів – телефонуйте до банку за телефоном, вказаним на звороті картки, і уточніть інформацію,
- у разі, якщо ви постраждали від шахрайських дій, заповніть форму за посиланням.
6. Розсилання повідомлень начебто від офіційних установ про збір коштів на підтримку ЗСУ.
Що робити
- переказуйте гроші лише через офіційні фонди, благодійні організації або людям, яких ви знаєте особисто чи яким довіряєте,
- не переходьте за сумнівними посиланнями,
- не вказуйте на сторонніх ресурсах даних вашої банківської картки.
КУДИ ТА ЯК ПОВІДОМЛЯТИ ПРО ШАХРАЇВ (ФОТО, ПОСИЛАННЯ НА РЕСУРС, АУДІО, ВІДЕО)
Адміністрації месенджера — про користувачів, які порушують закон:
- Telegram. Натисніть на повідомлення — оберіть Повідомити — опишіть причину (якщо фішинг — Інше — Фішинг),
- WhatsApp. Натисніть на повідомлення і кілька секунд утримуйте — оберіть у правому верхньому кутку три крапки — натисніть Поскаржитись,
Кіберполіції, якщо стали жертвою злочину в інтернеті – посилання тут.
CERT-UA – про фішинг, зловмисне ПЗ, кібератаки за адресою cert@cert.gov.ua.